Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX  (läst 8277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #15 skrivet: 2005-11-01, 14:29:51 »
:clap

Ser ut ungefär som jag tänkt mig, men vad med en ele/smiter?

Att endast investera poäng i energy storage, och lägga resten på smiting/protection, som tex. Zealots Fire/Balthazars Aura etc.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #16 skrivet: 2005-11-01, 14:48:52 »
Att satsa på Smiting skills som sina primära offensiva vapen när man spelar elementalist känns, i mitt tycke, inte som att utnyttja klassen optimalt.

Zealots Fire är nerfad, så den triggar inte av allting, vilket den gjorde förut.

Balthazars Aura är dyr, och med lång cooldown.

Elementalisternas offensiva skills slår munkarnas med hästlängder.

Det jag framförallt skulle nyttja munkskills till hos en ele/monk, är för skydd, healing osv, eller som jag testat här, för energi!

Ett problem som jag ser det är att du inte kan lägga några runor på de attribut du framförallt vill använda dig av.

Ö.h.t. så är energy storage en ganksa värdelös attribut i mitt tycke. Visst, det ser mäktigt ut när man har massor av energi, och det är bra i början, men om man inte har någon form skill att återfå energi från, så är energy storage inte till mycket nytta.

Jämför gärna med Rangern, som med sin expertise verkligen är den klass som kan spamma skills non-stop.

Ett alternativ för en ele/munk, är ju att bygga sin klass ungefär som jag gjort med min farming munk, dvs lägg på varenda superior runa du kan komma över för att få ner hälsan så mycket som möjligt, använd Protective Spirit för defensiven, använd Aura of Restoration för healing i kombination med ex. flare plus övriga valfria (snabba) attack-skills för att snabbt hela dig själv och skada fienden på samma gång. Ta med dig någon ytterligare heal skill.

Problemet? Energi! Ether Renewal är det enda vettiga alternativet i ett sånt bygge skulle jag tro, eller essence bond och batlhazars spirit.

Får utveckla detta lite mer ikväll kanske! :)

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #17 skrivet: 2005-11-01, 15:03:15 »
Har du testat om det går att köra "low hp-build" med en ele? Man behöver komma neråt 105 i hp för att dra nytta av prot spirit va?

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #18 skrivet: 2005-11-01, 18:12:55 »
Nej, har inte testat det, men principen är ju densamma för en elementalist som för en munk i det fallet.

Builden ovan tycker jag fungerar ruskigt bra, ju mer jag testat, desto bättre tycker jag den är.

När både armor of earth och kinetic armor är igång, så gör hydrorna som max ungefär 5 i skada på mig!

Någon mer som testat? Posta era synpunkter i så fall! Hydrorna i öknen är en enkel sak! :)

Använd Aura of Restoration och Armor of Earth som "panik-spells" för att snabbt underhålla Kinetic Armor!

Kan tänka mig att om man får upp Earth Magic ännu högre, så blir man nog i princip osårbar mot denna typ av motstånd.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #19 skrivet: 2005-11-01, 20:08:57 »
Joråseruatt. .  

Testade min Low-Hp-build nyss. Den var skitbra, och allt gick som smort. Se själva.



Näh, allvarligt talat. Det var supersvårt att tajma in prot.spirit. Den dog hela tiden. Däremot fungerade din geomancer hyffsat. Enda problemet var att hydrorna bara droppar skit, och att jag flera gånger blev avbruten av deras meteorer. Inte så skoj när man lägger på Ether Renewal för att få upp energin, och så blir avbruten. . .

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #20 skrivet: 2005-11-01, 21:34:21 »
Nytt upplägg! :)

1. Lava Font
2. Flame Burst el. Crystal Wave
3. Kinetic Armor
4. Armor of Earth
5. Elemental Attunement
6. Aura of Restoration
7. Essence Bond
8. Balthazars Spirit

Runor: Superior Fire, Superior Earth, Superior Energy, Flames Eye

Attributpoäng:

Earth Magic 15
Fire Magic 12
Energy Storage 13

Total armor med Kinetic & Armor of Earth uppe: 200

Hydrorna gör ca 1 - 2 poäng i skada! :)

Det är bättre ju fler som attackerar samtidigt, då energin flödar in.

Armor of Earth, Crystal Wave och Aura of Restoration är alla instant, så om man mot förmodan blir knockad i tät följd, så har man alltid dessa att ta till för att snabbt underhålla Kinetic Armor.

Elemental Attunement istället för Ether Renewal är en bättre skill för att spara energi.

Min yxa som ger +14% längre tid på enchantments ger följande:

Aura of Restoration: 60 sek + 14% = 68,4 sekunder

Elemental Attunement: 45 sek + 14% = 51,3 sekunder

Armor of Earth: 30 sek + 14% = 34,2 sekunder

Kinetic Armor: 8 sek + 14% = 9,12 sekunder

Gör ju faktiskt en del. Kunde jag hitta något som ger +20% så vore det väldigt trevligt!

Hälsa: 296
Energi: 81

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #21 skrivet: 2005-11-02, 08:07:38 »
Jag har hittat en rätt ok stav som ger 17% längre enchantment, och extra armour. Den är bra och det gör faktiskt skillnad.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #22 skrivet: 2005-11-02, 10:44:14 »
Schysst! Det borde väl finnas några riktigt trevliga prylar runt Deldrimor Warcamp/Sorrows även för elementalister?

Har f.ö. jobbat lite mer på bygget, och de attacksskills jag nu har är flare och flame burst, framförallt för att dessa är extremt snabba att få iväg, vilket kan vara helt avgörande för att hålla Kinetic Armor igång.

Börjar bli mer och mer förtjust i Essence Bond och Balthazars Spirit. Igår stötte jag på en grupp om 7 hyrdor i en och samma strid, och hade då konstant max energi. Aura of Restoration är en alldeles utmärkt healingskill när man har så pass högt armor

Fick f.ö. ihop 5 gulddrops, 4 purple och ett gäng blå på en farming runda utanför Augury, dog 1 gång (första mötet med den stora gruppen hydror).

Ska testa detta bygge solo mot lite titaner vid tillfälle, så man verkligen får bekänna färg. Ska även testa i Underworld, även om jag där är rejält tveksam till att detta fungerar.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #23 skrivet: 2005-11-02, 12:14:36 »
Jag har testat någon timme nu på morgonen, och när det funkar, funkar det kanon. Problemet som jag ser det, är att man är så extremt känslig. En meteor i skallen vid fel tillfälle så är det kokt.

Jag dog många gånger, just för att jag fick en sten i skallen just när jag skulle förnya kinetic. Men med både kinetic och armour of earth igång, så är det ju bara att rocka på. :)

Jag ser ingen anledning till varför detta inte skulle fungera i UW. I och för sig slår Aataxes hårt,  uppåt 250 hp i varje smäll, men det borde gå att klara. Kanske måste man då maxa ut Earth magic, och lägga sig lite lägre på Fire. Det spelar ju ingen roll om det tar lite längre tid att få ihjäl buset, eftersom man ligger på konstant maxenergi så länge buset slår på dig.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #24 skrivet: 2005-11-02, 12:23:16 »
Citat från: DaddyLongLeg
Jag dog många gånger, just för att jag fick en sten i skallen just när jag skulle förnya kinetic.


Timing! :) Det är egentligen samma sak med Invinci munken numera, timing är väldigt viktig.

Tänk på att du kan förnya med både Aura of Restoration och Armor of Earth. Speciellt Aura är extremt snabb att lägga.

Men som sagt, en pryl med 20% längre tid på enchantments ger iaf nästan två sekunder längre tid att spela på, vilket kan vara helt avgörande.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #25 skrivet: 2005-11-02, 15:11:33 »
Nytt bygge!

Helande Elementalist:

Skills:

1. Ether Prodigy (elit)
2. Orison of Healing
3. Heal Area (använd vid rätt tillfälle!)
4. Heal Other
5. Heal Party
6. Healing Breeze
7. Mend Ailment
8. Valfri res spell

Maxa Energystorage, släng på Superior Runa och huvudbonad Eye of energy (eller vad det nu heter). Inga övriga elementalist runor. En vigor runa är alltid trevligt.

Maxa därefter healing prayers.

Därefter är det bara att hela folk för glatta livet. Givetvis är man inte lika effektiv som en munk, men å andra sidan kan man hela så pass mycket mer.

Nyckeln är naturligtvis Ether Prodigy:
"Lose all enchantments. For 5-17 (skulle tro uppemot 20 med maxat energy storage) seconds, you gain +6 energy regeneration. When Ether Prodigy ends, you take 2 damage for each point of energy you have. This spell causes exhaustion. This is an elite skill.

Med en energy-regen på totalt 10 så är energi knappast något problem. Låg cooldown är det dessutom, vilket gör att man nästan konstant kan hålla den igång.

Visst, den orsakar exhaustion, men det är så pass lite per gång man använder den, så man bör kunna använda den flera gånger utan problem.

Även här är prylar som ger + till enchantment tiden värdefulla.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #26 skrivet: 2005-11-03, 08:32:55 »
Citat från: DeadHead


Timing! :)


Jo, det är ju bara det att hydrorna verkar ha en magisk förmåga att tima sina meteorer. Att smälla på Armour of Earth tar 1/2 sekund. Att få stenen i huvvet just då betecknar jag som högeligen osannolikt. Ändå hände det 3 ggr igår. Det är helt uppenbart att AI:n fuskar.

Jag tror faktiskt att det kan vara lättare i UW, eftersom Aataxes inte kör knockdowns/interrupts. Vi måste absolut testa detta. Man byter ut Elemental Attunement mot Glyph of Elemental Power. Den har så snabb reload att man kan lägga både Kinetic och Armour of Earth med Earth Magic 18. Jag tror att kinetic ger +90 och AoE +65 eller 70.

Det finns ju en rolig mesmerskill som heter Physical resistance. Den ger +60 armour redan vid Inspiration ca 9.

UW-bygget skulle kunna se ut som liknande.

E/ Me

1. Lava Font
2. Flame Burst
3. Kinetic Armour
4. Armour of Earth
5. Physical Resistance
6. Aura of Restoration
7. Elemental Attunement
8. Glyph of Elemental Power

Armour blir 60+60+60+90 =270! :)

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #27 skrivet: 2005-11-03, 08:52:16 »
Mums!

Slipper man allt vad interrupts heter, så är det helt ok att slänga in ex. Lava Font igen, eller någon annan highdamage skill (varför inte Crystal Wave? Bye, bye till skydd från Armor), då Flame Burst har en så pass låg cooldown att den ensam klarar att underhålla Kinetic Armor. Grisarna i UW attackerar dessutom så snabbt, så energi är inte något problem öht.

Nu är bara problemet att USA inte har favor lika ofta som tidigare, Europa har gått fram starkt på sistone (Power of my Rangersteam, anyone? ;)).

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • Moderator
  • Forum resident
  • *****
  • Antal inlägg: 6 602
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #28 skrivet: 2005-11-04, 15:10:33 »


Detta är tydligen en ele/smiter. Kan någon med kunskaper i smiting tala om hur och varför detta bygge fungerar. Det ser ut som en 105 hp-build, med protective sprit, essence bond och balthazars spirit. Men sen då?

Och taktiken?

Utloggad Ceder

  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 808
  • Ninjalooter
    • http://www.vet.inte.nån.nu
ELEMENTALIST BUILDS, TACTICS & TRIX
« Svar #29 skrivet: 2005-11-04, 17:39:53 »
Jag testade iaf Deadheads lilla farmare upp i isgrottan vid droknars och jag åkte på tokspö..

iof så hade jag inte med mig precis samma skills, hade flare med mig för att pulla elakingarna...

testade även att gå ut och banka Titaner i Mineral Springs. Inte ensam utan gick med fullt hench party, gick sisådär...

 

Senaste inlägg