Registrera

Old Gents Society

Nästa LAN

Författare Ämne: HemPc ?  (läst 9112 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

• Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • Antal inlägg: 6 602
HemPc ?
« Svar #15 skrivet: 2005-11-15, 15:35:40 »
Som fattig löneslav i mediaträsken, samt far till tre hungriga döttrar, kan jag inte säga annat än att 20 000 är för mycket pengar för en dator.

Men som John Wayne skulle sagt. "If money´s not an issue, go for Dell. "

Solklart är att Dell-paketet är mycket kraftfullare.

guest34

• Gäst
HemPc ?
« Svar #16 skrivet: 2005-11-15, 15:37:34 »
Citat från: DeadHead
Citat från: Belly
Ta Dell varianten, det är inget att snacka om!

Hur ofta kommer du att få chansen att köpa ett paket som innehåller de nyaste pryttlarna och till förmånligt pris?

Varje gång det är personalköp på gång kanske? ;)

Reglerna kommer väl (?) att ändra sig vid årskiftet och då blir det inte förmånligt för företag att erbjuda hempc paket till sina anställda.

Utloggad DeadHead

• Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • Antal inlägg: 7 216
HemPc ?
« Svar #17 skrivet: 2005-11-15, 15:42:40 »
Förmånligt för företag? Jag trodde vitsen med personalköp var för att det skulle vara förmånligt för den anställde. För företaget gör det väl varken till eller från, eller?

Reglerna har ju till viss del redan ändrats, iom att ett paket inte får kosta mer än 10000:- brutto per år, om jag minns rätt.

För bara några år sedan köpte många av mina kompisar paket som kostade uppemot 50000:-.

Utloggad Tahlanos

• Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • Antal inlägg: 4 698
  • mmm.....
    • OG
HemPc ?
« Svar #18 skrivet: 2005-11-15, 15:53:29 »
Brutto löneavdraget får max uppstiga till 833:- / mån
Och Efter nyår finns inget nytt, DOCK håller dom på att prata om det och då kommer det att införas i April månad.

Och då kanske personalköp sloopas helt
Jag har själv en familj med 2 barn och en arbetslös fru men OM löneavdraget brutto är 800:- så med 50% skatt på toppen bli effekten "bara" 400:- som man blir utan. dvs. knappt en facklig löneökning.
Så det känns inte som om jag dör för det och eftersom jag betalar idag och gjort i 3 år så lär jag inte märka någon större skillnad.

Eller som Hasse Alfredson sa i den enfaldiga mördaren.
JAG SKITER I PENGARNA, DET ÄR EN PRINCIPSAK.
och kastade pengarna som NP Möller hade skrapat ihop , rakt in i elden.

PS: Priset på skärmen är priset jag såg på HP hemsida och 19"
Och köper jag en ny dator från HP så köper jag INGEN begagnad CRT skärm.
AVAST CLEARED !

Utloggad Crimson

• Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
HemPc ?
« Svar #19 skrivet: 2005-11-15, 16:07:05 »
Jag vet att det är dumt att komma med olycks-krax, men jag tänkte passa på att berätta lite om mina erfarenheter med He...förlåt, Dell.

Dell verkar ha tagit för vana att (i bästa Compaq-anda) stoppa speciallösningar i sina datorer. Detta betyder att du måste vända dig till Dell för att få tag i reservdelar när väl dessa går sönder. Om din garanti har hunnit gå ut betyder det även att det kommer att bli dyrt, och det kan även betyda att det kommer ta tid innan datorn är lagad.

Jag råkade ut för detta när nätagget brann i den Dell som min mor köpt via personalköp. Givetvis var nätagget en specialare som inte gick att få tag via övriga leverantörer. Jag ringde samma dag och beställde ett nytt, men det visar sig att Dell inte håller vissa delar på lager, utan låter tillverka dem i sin fabrik på Irland när beställningar kommer in! Så ett problem som skulle ha kunnat ta tre timmar för mig att fixa på egen hand tog en MÅNAD - och under denna tid var datorn alltså helt oanvändbar! Morsan var ju lagom glad kan jag tala om.

Dell ser till att du måste fortsätta stoppa pengar i deras fickor om du vill fortsätta använda datorn, och har du inte garantin i ryggen skiter de i om det blir fixat i morgon eller nästa månad. På grund av detta köper ingen i vår familj någonting från Dell längre, och jag skulle föreslå att ni som överväger en dator från Dell tänker på detta innan ni slår till. I egenskap av enskild näringsidkare som är beroende av datorn för min verksamhet är således Dell inte att tänka på, då jag vill kunna få min dator fixad så snabbt som möjligt när den väl går sönder.

=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Braxen

• Old Ugly Fish
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer of the Universe
  • Antal inlägg: 10 559
  • The sky is the limit
HemPc ?
« Svar #20 skrivet: 2005-11-15, 16:22:04 »
Dells support är också inte den bästa OM du inte betalar extra för det! Är du inte Guld kund så får tex vänta minst 20 minuter i växeln innan du kommer fram. Annars så går det på någon minut bara!

Sedan har jag erfarenheten att de inte är så noga vid tillverkningen. Var hos en kund som köpt 8 blad servrar var av 6 inte startade. Problemet var att Dell hade klämt flyppykabeln mellan chassit och plåten som håller floppyn så det vart kortis! Och detta på 6 av 8 servrar av samma modell!!!
Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får dem att växa som individer. Våra värderingar genomsyrar allt vi gör - vi är schyssta kompisar!

Utloggad deathdealer

• Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
HemPc ?
« Svar #21 skrivet: 2005-11-15, 17:28:52 »
Thalanos; snacka med Illuminati, han har en Dell, och döm själv vad han tycker!!! Jag skulle ALDRIG tveka på att köpa Dells XPS...GRYYYYM maskin och superprestanda!

Servicen har varit enorm från Dell mot Illuminati iallafall!!!

Själv hade jag brödrosten från dell som jag betalade ungefär lika mycket för...och den har i 5 år varit HELT lysande!

Gå på + ett extra 7800GTX kort......så har du en maskin som kommer rocka fett i mååånga år framöver!!!

DD

Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

• Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
HemPc ?
« Svar #22 skrivet: 2005-11-15, 17:58:14 »
Dessutom brukar det inte vara så många märken att välja på vid personalköp. Köp du DELLen Thally, den är inte värre än andra märken (jo lite, men som T. Danielsson sa: Den risken är så liten att den är försumbar)

Utloggad DeadHead

• Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • Antal inlägg: 7 216
HemPc ?
« Svar #23 skrivet: 2005-11-15, 21:32:56 »
Tur att jag jobbar på en liten firma, så jag kan plocka ihop precis de delar jag vill ha vid personalköp! :)

Utloggad Tahlanos

• Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • mmm.....
    • OG
HemPc ?
« Svar #24 skrivet: 2005-11-16, 07:26:32 »
Jag har en Dell nu och snart haft den i 3 år.
Dom ggr jag behövt ringa support (2ggr) så har jag fått hjälp direkt.
Och att ibland få vänta på at komma fram spelar ingen roll om man ringer Dell, Telia, BB har man tur kommer man fram direkt.

Det enda problemet jag haft med min Dell (förutom virus EN gång) är problemet jag har just nu.
Dyrt o skaffa fram mer RAM. Kingston har slutat tillverka dom, Viking har dom kvar men dom kostar ju över 1000:- st och måste bytas parvis.
sitter just nu 2 x 256 + 2 x 128 = 768 och bytar man 128:orna till 256:or och få 1 GB kostar det mig ca: 2300:-
Och DET tycker jag är dyrt.

Nej det jag var mest intrresserad av var just skillnaden prestandard mässigt, Processor, Graffekort, Minne, HD och så.

Och om det är värt pengarna. Den jag har nu håller måttet i stora drag fortfarande men hade jag haft minst 1 GB hade det varit lite lite bättre.
AVAST CLEARED !

Utloggad Crimson

• Old Klottrare
  • =[OG]=Medlem
  • En fot i graven
  • Antal inlägg: 1 980
    • Jörn Joghans and his Art
HemPc ?
« Svar #25 skrivet: 2005-11-16, 11:36:13 »
Ja, Dell (och andra märkesdatorer) ger ganska bra valuta för pengarna, och om man inte prioriterar up-time vid eventuella missöden så är de säkert ett prima val.

Till Dells försvar ska sägas att de har en kompetent support. Jag har fått bra hjälp när jag har ringt dem, vilket gör att man kan ha lite överseende med väntetiden. Jag har bl.a. fått hjälp att återställa boot-sektorn på morsans burk efter en virus-attack. Själv håller jag mig dock till "plock-datorer", då jag vet (vis av erfarenheten) att jag kan få tag på reservdelar snabbt och serva dem själv.

=[OG]= GW Division Coach
---
#OBEY

Utloggad Looser

• =[OG]=Medlem
  • Phantom of the forum
  • Antal inlägg: 8 427
  • Old Bamba
HemPc ?
« Svar #26 skrivet: 2005-11-16, 12:31:27 »
Det sker ju bara vart tredje år och en tre år gamal dator känns tung när alla börjar skryta om sina nya burkar  :headbang
Loosers dont have time to whine
We allways get killed first

guest527

• Gäst
HemPc ?
« Svar #27 skrivet: 2005-12-12, 15:57:46 »
Affären kanske redan är avslutad och jag har upptäckt tråden ganska sent men.....

Min erförenhet av Dell: Köpte en XPS maskin av Dell för ca 1 år sedan. Har fungerat mycket bra. Köpt till 1 GB minne för 3 månadersedan. Leverans 1 dag efter beställning.
Har haft en hårddisk krash dock, det kom en service tekniker hem till mig 2 dagar efter rapporterad incident och bytte den utan extra kostnad samt installerade alla program på nytt.

Har köpt 2 datorer av Dell och skulle göra det igen när det blir tillfälle.

//Illuminati

Utloggad Tahlanos

• Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • mmm.....
    • OG
HemPc ?
« Svar #28 skrivet: 2005-12-13, 08:38:55 »
Affären är itne gjord ännu...
Det sker efter årsskiftet (kring feb-mars) och borttagningen av HemPC skall då ev ske i April.
Så jag skall nog sätta piskan på vilket företag det än må vara att skriva papper INNAN tiden slår in.

Det enda "negativa" jag upplevt just nu med den Dell jag har, som då är lite mer än 2,5 år gammal är att jag knappt kan få tag i nytt Ram minne utan att bli skinnad. om jag skall uppgradera från 768 till 1024 så kostar det ca 2500:- samt att då få slänga 256 MB (2x128) i papperskorgen.

Detta är kanske inte direkt Dells fel utan minnestillverkarna som slutar tillverka dom. Har kollat med Kingston som inte tillverkar mer, - Viking har dom fortfarande till ett pris på 1250:- / 256 Mb.

Jag hoppas på en uppdaterad erbjudan i Januari och då få se om dom gjort bättre erbjudande både från Dell & HP.
AVAST CLEARED !

Utloggad Tahlanos

• Gameoholic
  • =[OG]=Medlem
  • Posting predator
  • mmm.....
    • OG
HemPc ?
« Svar #29 skrivet: 2005-12-19, 10:59:26 »
Update: 051219
se post 2