Då kör jag en riktig höjdare som premiär!
Denna rätten fick min fru på fall....dums!!! och den är INTE svår men grymmt god, och du kommer framstå som den storkock du egentligen är!!
Du behöver för 2 personer:
Fiskfond;
Skrov/renset från den fisk du köper (givetvis färsk)*
Det GRÖNA på purjolöken dvs TOPPEN
1 morot
2-3 vitlöksklyftor
2-3 finhackade charlottenlökar
1 GOTT vitt vin (givetvis samma som du serverar till maten)
vatten 5-10dl
salt och peppar efter smak (SMAKA av!)
gärna lite räkskal...(käkar ni räkor - FRYS skalen i en plastpåse så att du har när du behöver)
MYCKET grädde (5dl)
SMÖR (inget annat)
Fiskfond......för SÄKERHETSSKULL *asg*
Fiskhuset:
Smördegsplattor (icke den frysta, utan den du kan plocka i kyldisken, fyrkantig)
Rödtunga eller sjötunga eller bergtunga (sjötunga = svindyrt), få fisken fisken fileead, och be att få med renset* (se ovan), 4 fileér...
Salt + vitpeppar
Tandpetare
1 skål
1 ägg-gula
Grönsaksjulienne
1 purjolök
4-5 STORA morötter
salt kokande vatten
gör NU SÅHÄR:
1. Lägg fileerna på skärbräda, salta och peppra. Rulla sedan ihop fileerna till nystan, som du sedan kör en tandpetare igenom för att dom inte ska åka isär. Lägg fileerna i skålen bredvid varann - KLART!
2. Tag en kastrull modell större. Släng i en bra klick smör i kastrullen och kör på. När smöret är smält slänger du i räkskalen och charlottenlöken och fräser runt. sätt till fiskrensent efter en liten stund och häll snabbt på 5dl vatten. Hacka vitlöken i med denna, hugg till purjolökendengrönadelensomär i toppen, 1 morot som du delat i 2 bitar, och 3-4 dl vin. Låt nu detta KOKA upp och låt det koka i ca 20-30 min.
Häll sedan över fonden i en annan kastrull, dvs SILA bort allt skräp med en sil. tillsätt 3 dl vin och 4 matskedar buljong. Låt det hela koka upp igen.
3. Presic när fonden börjat koka, häller du denna i skålen med fisken, lägg folie över, och när denna har kallnat är fisken KLAR!!!!!
4. Ta smördegen, en vass kniv och skär ut 4 plattor 1 snitt rakt diagonalt och vertikalt). Lägg 2 plattor på en plåt. Ta ur fisken ur skålen FÖRSIKTIGT, och ta bort tandpetarna. lägg två fileer på varje platta. Lägg på de 2 andra plattorna, och vik försiktigt ihop kanterna runt om (det blir som en kudde). Ta nu en gaffel och tryck till kanterna som bildats (pressa till, så att du får ett randat mösnter runt om). TADA - fiskhus!!!
Pensal med ägggulan. Ugn sättes på: 225 grader!
Häll tillbax fonden i grytan, och koak ner denna till hälften av va den var från början (kallas reducera), tillsätt 5 dl grädde, låt detta nu koka (passa så att det inte koakr över) tills du får en superkrämig sås, tillsätt lite vin efter tycke och smak, salta och peppra försiktigt. Vill du ha lite mer fond...går super!!! - det sista du gör INNAN du serverar såsen, är att du häller i litelite grädde och en klick smör! (om någon får för sig att göra detta...så kan man även göra en mangé ta en plastpåse, lägg i 2 msk mjöl, samt en stor klick smör, knåda denna till det blir en fin deg utan klumpar, denna kan du klicka i för att göra såsen tjockare snabbt, om du inte vill stå och reducera ner den dvs koka lääänge!)
5. SAMTIDIGT kokar du upp vatten so mär toksalt...
Strimla purjolöken i tandpetsstora strimlor, strimla morätterna i samma storlek (ett helvete)...
När vattnet kokar, i med morötterna 1-1,5 minuter, av med kastrullen, i med purjolöken....vänta en minut...KLART!
SÅ...servering
1. Lägg ett täcke av juliennen på en stoooor tallrik!
2. Lägg fiskhuset på detta
3. Ta en sked...spritsa ut såsen på grönsakerna
4. Fyll vinglaset på bordet till lite mindre än hälften
5. Tänd ljus
6. Lägg en handuk under hennes stol, och ställ fram en hink med skurbortste...VARFÖR.....det kommer bli snigelspår från köksbordet till SÄNGEN!!!!
JO - fiskhusen ska bara bli gyllenbruna!!! 5-10 min i ugn!
Efterrätt....hmmmmmm spar jag till en annan gång!
Death - en grymm kock!!!