Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Akut problem!  (läst 2126 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
Akut problem!
« skrivet: 2007-02-09, 20:26:11 »
Är det någon som vet vad det kan vara för fel när man får en massa lodräta streck på skärmen?
Skärmen är som den ska så det är något med datorn.
Det känns helt klart som grafikkortsproblem.
Startar i stort sett bara upp i felsäkert läge.
När jag nu ska blåsa den så är det lite olika färger o dos-miljön. Lite rosa/gult blandat med det vanliga vita och blå.


 :help
« Senast ändrad: 2007-02-09, 20:33:21 by Frankman »
Insikt före åsikt!

Utloggad RythmDivine

  • Fucking Legend
  • Posting predator
  • *****
  • Antal inlägg: 4 907
  • =[OG]= For life
SV: Akut problem!
« Svar #1 skrivet: 2007-02-09, 20:41:20 »
Jag antar att du testat skärmen på den andra datorn? prova följande:

1) testa skärmen på den andra datorn, med monitorkabeln från den misstänkta datorn. för att utesluta att det är kabelfel.

2) Ladda ner en Ubuntu Live-CD, bränn och starta burken med CDn i (kolla i BIOS att datorn verkligen bootar från CD som första alternativ). Funkar skärmen? isf är det windowsinstallationen. CDn installerar ingenting på datorn.

3) plocka loss grafikkortet och montera in i den andra datorn, funkar det så är det inte grafikkortet som är problemet.

4) om skärmen inte funkar under ubuntu så kan det vara ett korrupt BIOS, flasha om BIOS.

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Akut problem!
« Svar #2 skrivet: 2007-02-09, 20:46:16 »
Det är en polares dator och med min dator så funkar skärmen men med hans gör den det inte. Sen startar datorn inte upp ordentligt utan jag måste starta upp den flera gånger för att vid något tillfälle komma åt felsäkert läge per automatik.  :cartman

Helt klart är att något i burken är fel.

Känner mig inte helt bekväm med att pluga in extra grafikkort i min dator så jag tror jag blåser hans som jag tänkt och sen ser om allt är som det ska.  :D

För en noob som jag så verkar det som grafikproblem. 
Insikt före åsikt!

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: Akut problem!
« Svar #3 skrivet: 2007-02-09, 21:27:10 »
Strunta i Ubuntu i det här skedet! Eftersom burken krånglar redan i "dos"-läge...
När jag nu ska blåsa den så är det lite olika färger o dos-miljön. Lite rosa/gult blandat med det vanliga vita och blå.
...så är det med 99% säkerhet något hårdvarufel.

Kolla att grafikkort, minnen m.m. sitter fast ordentligt. Kolla om problemet kvarstår även efter en coldboot, helst när datorn i fråga varit avstängd i en tjugo minuter, halvtimme eller mer för att utesluta överhettningsproblem.

Om grafikfelen kvarstår, prova med ett annat grafikkort i första hand för att se om det blir någon skillnad. Posta igen efter fler tester!

Utloggad Frankman

  • Old Wife
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 158
SV: Akut problem!
« Svar #4 skrivet: 2007-02-09, 21:34:37 »
Tack för snabba svar. Håller på att lägga in windows igen. Ska rycka i grafikkortet sen!   :thumb
Insikt före åsikt!

Utloggad MooseMan

  • Old Misconnection
  • =[OG]=Medlem
  • Spammer legend
  • *****
  • Antal inlägg: 5 188
SV: Akut problem!
« Svar #5 skrivet: 2007-02-10, 02:21:08 »
en kompis hade liknande fel... han blåste rent fläktar och smörjde upp den så den gick för max varv... funkade klockrent...

Utloggad shadowskimmer

  • Old Little Ninja
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 760
SV: Akut problem!
« Svar #6 skrivet: 2007-02-10, 12:22:31 »
Jag tycker att det låter som överhettat graffekort... Rengör ordentligt och se till så att eventuella fläktar snurrar. :)
I DO NOT BUILD NATIONS - I DESTROY VILLAGES!
AND IN SOME RARE CASES I GET TOTALLY OWNED

 

Senaste inlägg