Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: Premiepension  (läst 1470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
Premiepension
« skrivet: 2007-03-27, 12:24:07 »
Så damp då dett hett efterlängtade pensionsbeskedet ner i postlådan. Med ivriga fingrar slet jag upp kuvertet för att beskåda min framtida rikedom som pensionär och...


...nja, icke va...

Jag har funderat lite kring premiepensionsfonderna som utgör en viss del av pensionen. Jag är totalt nollad på sånt här, och tämligen ointresserad, något jag sannolikt kommer att få sota för den dag jag blir med käpp.

Jag har inte aktivt placerat mina fonder någonstans, därför ligger nu allt i det som heter Premiesparfonden. Är den bra eller dålig?

På mitt besked så hade värdet på dessa fonder ökat med 6685:- under 2006, bra eller anus?

Hur ska man göra? Låta fonderna ligga kvar som de gör nu, eller flytta till något annat?

Jämförde med tantens besked, hon har valt lite olika fonder i Robur istället, och hennes hade ökat med drygt 800:-, det lät ju väldigt dåligt vid en jämförelse.

Den som känner sig insatt i sådana här frågor får gärna komma med lite tips.

Utloggad Buz

  • Brunkol, mums!
  • =[OG]=Medlem
  • Två fötter i graven
  • *****
  • Antal inlägg: 2 469
  • Det enda dåliga med att bli äldre är bakfyllorna
SV: Premiepension
« Svar #1 skrivet: 2007-03-27, 12:30:32 »
det där är lurigt. Men om det är bra eller anus beror ju på ifall det är en stor procentuell ökning mot det du hade tidigare.

Hennes kan ju vara bättre placerat för hon har mindre i sina fonder och 800 blir en större procentuell avkastning än dina 6700 (troligtvis inte men det är ett exempel).

Men där är nog mina kunskaper slut på den fronten.
/Buz
-----------------------------------------------
404 Not found

Utloggad Dr_Pepper

  • =[OG]=Medlem
  • Gubbsjuk
  • ****
  • Antal inlägg: 949
SV: Premiepension
« Svar #2 skrivet: 2007-03-27, 22:04:22 »
Köp en stor tomt, som kan styckas upp till flera, i utkanten av någon het by.
Ligg på den i 20 år eller nått, sen kan du skänka dina PPM-stålars till röda korset eller nåt.

Annars betalar du 600kr/år till någon förvaltare som fixar placering av ppm-fonderna åt dig.

Vad som är bra lr anus vet jag inte heller eftersom jag inte heller har brytt mig.

Personligen tycker jag att allt stinker.
Du ska arbeta, sova, äta och betala skatt.
Tid som blir över däremellan skall du utreda, kontrollera, jämföra, kontrollera igen för att sedan bestämma vilka du ska binda med
- teleabonnemang (fast)
- teleabonnemang (mobil)
- bensinkort
- elbolag
- hemförsäkring
- bilförsäkring
- livförsäkring
- bredband
- digitaltv
- osså ppm plus ev. försäkringar som jobbet pyntar
- (orkar inte skriva mer)
Jag måste vara odödlig, jag har levt så länge jag kan minnas.

 

Senaste inlägg