Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: OEM-Windows  (läst 2780 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
OEM-Windows
« skrivet: 2008-05-02, 18:26:53 »
går det att köpa OEM-version av Windows vista som privatperson, om man köper OS:et samtidigt som man köper lite hårdvara, typ cpu+mobo?

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: OEM-Windows
« Svar #1 skrivet: 2008-05-02, 18:37:06 »
jepppp...nada probs!

DD - det gjorde jag


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: OEM-Windows
« Svar #2 skrivet: 2008-05-02, 19:50:18 »
samma här

guest1645

  • Gäst
SV: OEM-Windows
« Svar #3 skrivet: 2008-05-02, 20:21:07 »
Skillnaden mellan OEM och icke OEM är att vid OEM så står återförsäljaren för supporten, vid köp av en "ren" utgåva står M$ för supporten. I vart fall enligt vår grymt certifierade professor (han var först i Sverige med att få Vista, det skickades personligen till honom från M$).

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: OEM-Windows
« Svar #4 skrivet: 2008-05-02, 20:23:12 »
Stämmer det att man inte kan flytta en OEM licens till en helt annan dator, än den som den ursprungligen installerades på? Annars är ju OEM *alltid* att föredra, OM man inte är en supporttorsk! :)

Utloggad Pruneboy

  • Old pacifier
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 028
  • (╯°□°)╯︵ ┻━┻)
    • http://www.dn.se
SV: OEM-Windows
« Svar #5 skrivet: 2008-05-02, 21:26:37 »
Nja, man får "regga" om licensnummret. Jag installerade ett gäng med ny hårdvara som propp och moderkort vilket fick till följd att den nya installationen rapporterade till M$ att här var det nya saker under huven. Efter ett helt automatiserat telefonsamtal till ett lokalt nummer där jag bedyrade att det var samma burk med lite nya grejer i fick jag ett nytt licensnummer att knappa in.

Summan av en rätt lång berättelse: Det går bra att flytta oem-licenser mellan maskiner.

guest1645

  • Gäst
SV: OEM-Windows
« Svar #6 skrivet: 2008-05-02, 22:12:53 »
OEM är alltid att föredra om man inte är en supporttorsk.
Och med tanke på den assistans M$ support ger så är det OEM som gäller. Skulle de ngn gång klaga räcker det med att ringa en person på M$ och berätta hur det ligger till. Ibland är de schyssta. :)

Finns dessutom berättelser om folk som köpt maskiner med M$ Fista som fått tillbaka pengarna för sagda operativsystem (drygt 500 spänn eller vad det var) när de bedyrade att operativet rök så fort maskinen var uppackad. Detta var förvisso Dell i Tyskland. Ett trevligt land............. :offtopic

Utloggad deathdealer

  • Old Skipper
  • =[OG]=Ledningsgrupp
  • Phantom of the forum
  • ******
  • Antal inlägg: 8 391
  • frustra laborat qui omnibus placere studet
    • http://www.deathstar.se
SV: OEM-Windows
« Svar #7 skrivet: 2008-05-02, 23:55:41 »
Jepp OEM går att flytta till annar dator om man INTE svarar fel på frågorna den automatsiak telefonsupporten-förnya-licensnummer har:
"-Är operativet du ska installera för den ursprungliga datorn du köpte?" "-Tryck 1 för ja...tryck 2 för..."
"-Har du operativet installerat på fler än denna datorn?" "-Tryck 1 för..."
"-Har du någon hjärna, eller saknar du detta?" "-Tryck..."

Bara att ringa deras automatiska nyanummer-linje...så är det klart!

DD - Behöver ALLTID support, men har OldGents....så MS - släng er i vääägggggen!


Jag förlorade oskulden när jag vart 13....men fick tillbax den när jag gift mig.....

Utloggad DaddyLongLeg

  • Old Proletär
  • =[OG]=Medlem
  • Forum resident
  • ******
  • Antal inlägg: 6 602
SV: OEM-Windows
« Svar #8 skrivet: 2008-05-03, 09:18:10 »
Tackar för snabba svar! :bow

Jag trodde att OEM var uteslutande företagslicenser.

guest1327

  • Gäst
SV: OEM-Windows
« Svar #9 skrivet: 2008-05-03, 09:51:49 »
Jepp OEM går att flytta till annar dator om man INTE svarar fel på frågorna den automatsiak telefonsupporten-förnya-licensnummer har:
"-Är operativet du ska installera för den ursprungliga datorn du köpte?" "-Tryck 1 för ja...tryck 2 för..."
"-Har du operativet installerat på fler än denna datorn?" "-Tryck 1 för..."
"-Har du någon hjärna, eller saknar du detta?" "-Tryck..."

Bara att ringa deras automatiska nyanummer-linje...så är det klart!

DD - Behöver ALLTID support, men har OldGents....så MS - släng er i vääägggggen!

Undrar förståss spänt på vad du svarade på sista MS frågan :)
"-Har du någon hjärna, eller saknar du detta?" "-Tryck..."



OEM är billigare, Retail dyrare, MEN du kan installera Retail på vilken sabla dator du vill...  OEM lär du få krångla.
Jag har den 3:e varianten uppgrade, så jag får också krångla när det är dags för ominstallation.. Jag får installera Vista 2 ggr för att det ska funka.
Vista skiva kan du ALLTID installera en utvärderings licens, som räcker i 30 dagar (hmm kanske var det 60). och ovanpå detta kan man sen köra in sin uppgraderingslicens..

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
SV: OEM-Windows
« Svar #10 skrivet: 2008-05-03, 13:21:12 »
Rent generellt brukar man säga att OEM-licensen hör till den dator du köper den till så att flytta den till en annan dator ska INTE vara korrekt. T.ex. så får du ju inte mediat när du köper Office 2007 med OE-licens utan du måste skicka en kopia av fakturan på den fator du köpt den till inom 90-dagar efter inköpet av datorn.

OEM-licenserna är ju i princip halva priset av "retail versionen".

Så här beskriver Microsoft vad som gäller för OEM-licenser

Så att flytta den mellan datorer är INTE ok med M$! :nono


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

Utloggad DeadHead

  • Old Cleaning Lady
  • =[OG]=Medlem
  • Guru of spam
  • ******
  • Antal inlägg: 7 216
SV: OEM-Windows
« Svar #11 skrivet: 2008-05-03, 22:16:47 »
Jag har den 3:e varianten uppgrade, så jag får också krångla när det är dags för ominstallation.. Jag får installera Vista 2 ggr för att det ska funka.

Alt. så sätter du i en gammal cd med en äldre Windows version när du kör installationen, för att påvisa att du uppdaterar från en tidigare, skarp version.

 

Senaste inlägg