Registrera
 

Old Gents Society



Nästa LAN


Författare Ämne: NAS  (läst 2282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

guest193

  • Gäst
NAS
« skrivet: 2005-09-08, 22:31:13 »
Jag har upptäckt att 74+250+250 var lite klent hårddiskutrymme.
Så jag tänkte koppla in en NAS-enhet.
Också för att även andra datorer skall kunna komma åt (i alla fall en del) filer enkelt
Så USB är inte något alternativ, i och för sig blir det nog en USB disk också för att göra backup med.
Det skall vara en där jag kan montera in hårddisk(ar) själv.
Sen är det inte fel om det går att klämma in en Twonkyserver också, men det verkar gå att lösa på dom flesta enheter.

Jag har hittat ett par alternativ:

Netgear SC 101 http://  http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010082562

+
Plats för två hårddiskar
Relativt billig 1195:-

-
IDE Interface
max 100 Mbps

Synology DS 101g+ http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310536&cks=SER

+
SATA Interface
Möjlighet att bygga på med USB-diskar
Gigabitnät (För att utnyttja det behöver jag dock koppla in en Gigabitswitch eftersom router enbart är 10/100 (om det låter sig göras))

-
Dyr 2795:-
Enbart en intern diskplats


Sen finns förstås den här: LINKSYS NETWORK STORAGE LINK USB 2.0
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010070492

Men den klarar enbart USB-diskar formaterade med ext3 så dom diskarna går inte att ha till något annat och då faller iden med USB tycker jag.


Är det nån som har erfarenheter att dela med sig av eller synpunkter över huvud taget.

guest193

  • Gäst
NAS
« Svar #1 skrivet: 2005-09-20, 08:33:32 »
Inga kommentarer?
Nähä, nåväl det fick bli en Netgear SC101 + 2*300GB Maxtordiskar.
Pris totalt drygt 3300:- hos www.datorhandel.com , det visade sig att dom finns runt hörnan där jag jobbar.

Väl hemma gick det på några minuter att få grejerna inkopplade och i funktion, än så länge verkar allt fungera väldigt smidigt.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
NAS
« Svar #2 skrivet: 2005-09-20, 08:35:58 »
Missade totalt denna tråd! Men det låter ju som en både billig å smidig lösning - håll oss informerade hur den funkar!


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

guest193

  • Gäst
NAS
« Svar #3 skrivet: 2005-09-24, 11:17:44 »
Kommentar efter några dagars användning

Installation: Fungerade smidigt, in med två 300 Gb skruva igen lådan.
Formatera och partitionera med medföljande program gick också smidigt.

Datorena som skall komma åt disken(arna) måste ha drivisar installerade.
Filsystemet är någon sorts specialare så det går inte att plocka ut dom och stoppa in dom i en PC, för min del gör det inte så mycket eftersom jag tänker ha diskarna i SAN-enheten. Däremot tycker jag att systemet är förkastligt med enheter som utnyttjar USB-diskar (t ex Linksys)

Det lite speciella med den här är att diskarna dyker i utforskaren som "vanliga" diskar och inte som nätverksdiskar vilket jag inte ser något problem med. (Lite kul är det ju när det ser ut som det finns drygt 1Tb lagringsutrymme på datorn)

Om man vill går det att spegla diskarna för extra säkerhet.

Användning.
Lite strul har det varit. På en av datorerna har det varit helt smärtfritt medan på den andra har det ibland hänt att diskarna inte har hittats, när diskarna har dykt upp (t ex efter omstart, eller genom att stänga den aktuella servicen och starta den igen) så har Windows fått för sig att köra Autoplay och sökt igenom diskarna för hitta vilka filtyper som finns. Detta tar tid med några 100 Gb.

Men jag tror jag har hittat orsaken.
Det verkar som virusprogrammet (Panda Titanium) drar igång någon aktivitet vid kallstart, denna tar lång tid och hindrar serviceprogrammet som skall hitta diskarna från att göra vad det skall.
Så ut med Pandan och in med AVG (som redan finns på dator nr 1).
Efter att ha testat några gånger så verkar det fungera mycket bättre nu.


Några ytterligare iakttagelser.
Det tar lååååång tid att flytta 200 Gb i ett 100 Mbit nät (koll i aktivitetshantereran visar på ca 50% utnyttjande av nätet)
så Gb-anslutning hade varit trevligt.

Burken blir varm, med två diskar blir kylfänsarna heta.

En titt i Netgears forum visar på att det finns andra problem som dykt upp.
Jag misstänker att en del kan var router-relaterat (Jag kör med en FWG114P från Netgear som jag är mycket nöjd med.) Eller så kan det vara andra program som spökar (t ex Panda som ovan).

Det är ju en tämligen ny konstruktion så vissa barnsjukdomar finns säkert. Jag installerade ny firmware idag man vet faktiskt inte om det har gjort någon skillnad.

Slutsats.
Än så länge är jag nöjd. Jag fick kasta ut Pandan men på det hela taget verkar det vara en smidig lösning till ett rimligt pris.

Utloggad Johnny Hazard

  • =[OG]=Medlem
  • The God of posting
  • ******
  • Antal inlägg: 9 040
  • - TK? Men du hade ju fel kläder!
NAS
« Svar #4 skrivet: 2005-09-24, 14:25:30 »
Tack för en informativ uppdatering! Låtersom en bra pryl ifall man inte vill ha en server stå å snurra.


"It's time to kick ass and chew bubble gum. And I'm all out of gum."
"My Big Fat Excuse is on cooldown!"

 

Senaste inlägg